De Staat in 5 Essential Tracks

“‘Blues Is Dead’ is een soort van heel erg fucked-up blues liedje”

De Staat is lekker bezig! Afgelopen festivalseizoen stonden ze overal te spelen: Down The Rabbit Hole, Lowlands, Zwarte Cross en Pinkpop zelfs twee keer! En deze maand staan ze in de AFAS (voormalige HMH). 

Michiel nodigde de band recent uit in de studio om te praten over de 5 tracks die voor hen essentieel zijn. En om te spelen natuurlijk! Je kunt alle video's ook HIER checken, of het interactieve verhaal lezen!

Frontman Torre vertelt over drie eigen tracks die heel belangrijk voor ze zijn én hij laat je kennis maken met twee minder bekende bands die een inspiratiebron zijn voor hem en de rest van de bandleden. 

Beluister de special:

Eigenlijk bestond ‘Blues Is Dead’ al heel lang, alleen noemden de mannen van De Staat het destijds ‘Vuvuzela’. Ze kregen het nummer lange tijd niet helemaal zoals ze het wilden hebben. Toen ze het weer uit de kast trokken om er toch nog een keer aan te gaan sleutelen, bleek 'Vuvuzela' toch niet de juiste catchphrase. Uiteindelijk is het nummer meer gestructureerd naar een oud blues-liedje, maar dan wel met een twist.

Torre: Er waren een aantal dingen die samenkwamen in dit nummer. We vinden het altijd wel leuk om bepaalde clichés te pakken en daar een andere draai aan te geven, in dit geval de blues.

En tegelijkertijd zat ik ook te denken over het feit dat het eigenlijk met ons als mens heel erg goed gaat nu, alleen mensen denken dat het heel erg slecht met ons gaat. En ik vond het wel leuk om die elementen te combineren met de blues omdat de blues daar oorspronkelijk over gaat.

Luister naar het fragment:

“Voor ‘Get On Screen’ hebben we heel wat elementjes gestolen uit dance en hiphop.”

De Staat heeft op de nieuwste plaat O lekker geëxperimenteerd met verschillende muzikale genres: o.a. hiphop en dance.

Torre: 'Get On Screen' is een typisch voorbeeld waar we heel erg elementjes uit dance hebben gestolen. Maar ook hiphop eigenlijk. Hij is eigenlijk ontstaan op basis van de track van run DMC, ‘it’s like that and that’s the way it is’, weetjewel, die latere versie.

“Ik heb geprobeerd om 'Get On Screen' te laten pompen als een dancetrack. Uiteindelijk klinkt het nog steeds als een rocktrack, alleen met veel elementen uit dance.”

Luister naar het fragment:

“‘Murder Death’ gaat over het eeuwige leven, en dus het vermoorden van de dood.”

Torre vond inspiratie voor de track 'Murder Death' toen hij las dat wetenschappers zeggen dat de kinderen die nu geboren zijn misschien eeuwig gaan leven. Torre:

"Dat vond ik een hele interessante gedachte omdat eigenlijk al onze levens gebaseerd zijn op het feit dat we doodgaan. Dat we een bepaalde tijd hebben en in die tijd kunnen we doen wat we moeten doen."
"Dus al die dingen waarop onze levens gebaseerd zijn die veranderen als je er vanuit gaat dat je nu ineens de mogelijkheid krijgt om eeuwig te leven."

"'Murder Death' heeft een chanting religieuze vibe. We zingen met z’n allen en in principe zingen we over het moment dat we eeuwig gaan leven."

Luister naar het fragment:

“‘Tonyte’ van Chrome Hoof is zo’n nummer dat ik had willen maken.”

De boys zijn er van overtuigd: niet alles wat Chrome Hoof deed (de band bestaat inmiddels niet meer) is vet, maar dit nummer is te gek.

Torre: " 'Tonyte' is een adrenaline kick. Het nummer is extreem funky. Raar, maar heel goed.

Ik heb deze track serieus geluisterd van ‘wat?! Ik wil ook zo’n soort nummer maken’ maar het is nooit echt gelukt. "

Luister naar het fragment:

“‘The Wrong Guy’ van Flako heeft een aantal dingen die we op O ook wilden toepassen.”

Dus wat sprak de heren dan zo aan in ‘The Wrong Guy’ van Flako?

“De coole beat, een beetje off-ritme, en een duidelijke riff.” 

Luister naar het fragment:

Check de live-optredens van De Staat

De Staat - 'Get On Screen' LIVE:

De Staat - 'Blues Is Dead' LIVE:

De Staat - 'Murder Death' LIVE:

Beluister de hele special: