Artiesten Special The Prodigy

Liam was gek op ska, maar toen ontdekte hij Grandmaster Flash

Woensdag 18 november staat The Prodigy in de Ziggo Dome. Verdiep je hier nog snel even in het verhaal achter de groep in de MetMichiel Special!

The Prodigy wordt al jarenlang geboekt als headliner voor de grootste festivals ter wereld. De groep bestaat al meer dan 20 jaar en kan als geen ander een grote mensenmassa laten springen. In 2015 staan ze in de Ziggo Dome. Michiel vertelt je het verhaal van deze "gevaarlijke" mannen, die ooit een rave revolutie ontketenden en dancemuziek in de hitlijsten kregen.

Beluister de special:

(Fotograaf: Hans-Peter van Velthoven)

The Prodigy breekt officieel door

In 1991 brak The Prodigy officieel door met het nummer 'Charly'. Lang daarvoor leerde een jong jochie uit Essex pianospelen. We hebben het over Liam Howlett, oprichter van The Prodigy. Acht jaar lang had hij wekelijks pianoles. Toen al bleek dat hij een goed gehoor had voor muziek. Hij kon geen noot lezen, maar wel alles op het gehoor naspelen.

Grandmaster Flash

Liam was niet van plan om klassiek pianist te worden, maar hij wilde wel iets met muziek doen. Dat was duidelijk. Liam was gek op ska, maar toen ontdekte hij Grandmaster Flash.

"I heard Grandmaster Flash and The Wheels Of Steel [single 'The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel']. And when I heard that record, it was as if all I had to do to make music was to buy some turntables and learn how to scratch."

Liam hoorde de opwindende en energieke elektronische muziek. Hij was meteen verkocht!

Liam bij Cut2Kill

Liam kocht draaitafels en leerde scratchen van een vriend. Hij kon als DJ aan de slag bij de hiphopgroep Cut2Kill. Hij trad veel op, maar commercieel succes bleef uit.

Van electro naar rave

Liams liefde voor muziek leidde hem naar The Barn, een Londense nachtclub waar DJ Mr C, van de populaire danceband The Shamen, zijn wekelijkse avond had. Liam hoorde de opwindende en energieke elektronische muziek. Hij was meteen verkocht!

In de tijd dat zoetsappig geliefd was

Liam ging zelf muziek maken: noem het rave, noem het techno. Het was in elk geval hard, je kon er op los gaan. En dit in een tijd dat het zoetsappige nummer 'Everything I Do' van Bryan Adams al zestien weken lang op nummer 1 stond in de UK Charts.

'Liam wilde meer dan muziek uit een syntheziser toveren.'

Rave parties en Keith Flint

Liam was kind aan huis op rave party's. Hij sleutelde thuis aan zijn eigen nummers en draaide overal en nergens. Tijdens een van die gigs ontmoette hij een langharige mafkees.

Keith Flint

Dat was Keith Flint. Toen nog zonder horentjes en felgroen haar. Hij kwam op Liam af en vroeg welke track hij zojuist draaide. Liam beloofde hem een mixtape te maken.

Liam treedt op met Keith Flint en Leeroy

En zo begon het voor The Prodigy. Liam wilde meer dan muziek uit een syntheziser toveren. Hij wilde de energie van een clubavond, de spanning van een liveshow. Hij wilde een publiek dat meer deed dan dansen met het gezicht naar de DJ. Hij nam Keith aan en ontmoette danser Leeroy. Zo begon het.

(Fotograaf: Hans-Peter van Velthoven)

'De muziek maakte iets in zanger Maxim los.'

Zanger Maxim komt erbij

Via via kwamen ze ook bij zanger Maxim. Hij zou eigenlijk alleen de eerste show meedoen, maar besloot al gauw aan boord te blijven. De muziek maakte iets in hem los.

Eerste singles 'What Evil Lurks' en 'Charley'

De eerste single, 'What Evil Lurks', kwam uit in februari 1991. Een paar maanden later volgde 'Charly'. Een enorme clubhit in de rave scene, maar ook  een nummer 3-hit in de UK Singles Charts.

Solo uitstapje Maxim met Skin

Maxim is nog steeds lid van The Prodigy, maar doet ook solo uitstapjes. In 2000 werkte hij samen met Skunk Anansie-voorvrouw Skin, en dat leverde deze prachtige track op: 'Carmen Queasy'

'Out Of Space', de eerste single van hun debuutalbum

Debuutalbum

In 1992 kwam debuutalbum Experience uit.  Het werd een succes in thuisland Engeland. Niet alleen de muziek, maar ook de videoclips van The Prodigy zetten hen in één klap op de kaart.

'Out Of Space'

De eerste single van hun debuut is 'Out Of Space'. Het nummer was gebaseerd op een oude reggae track van Max Romeo: 'Chase The Devil'.

'The Prodigy doet afstand van de rave scene.'

Music For The Jilted Generation

Reggae, rock, techno, big beat, rave... The Prodigy geeft overal een eigen draai aan. Op album nummer twee, Music For The Jilted Generation, wordt dat extra duidelijk. Ondertussen neemt de band afstand van de rave scene.

Einde van rave

De commercie begint namelijk de kop op te steken binnen de race scene. Daarnaast komt er een wet die grote raves verbiedt, omdat het een broedplaats zou zijn voor criminaliteit en drugsgebruik. The Prodigy zoekt het ergens anders. Ze schrijven het nummer 'Their Law', dat niet per se bedoeld is als statement, maar wel over dit onderwerp gaat.

Foto: Ben Houdijk

'Ze vergaten niet waar ze vandaan kwamen.'

Een groot succes

Het album Music For The Jilted Generation kwam binnen op nummer 1 en werd genomineerd voor de Mercury Music Prize. De jongens bleven nuchter en zagen zichzelf niet als sterren. Dat was misschien wel het belangrijkste: ze vergaten niet waar ze vandaan kwamen.

'Firestarter'

In 1996 kwam 'Firestarter' uit, de eerste nummer 1-hit van The Prodigy en voorloper van het derde album The Fat Of The Land. Dit werd een van de belangrijkste albums uit de jaren '90.

Keith Flint op z'n gevaarlijkst

In de videoclip van 'Firestarter' zie je Keith Flint op z'n gevaarlijkst. In de track hoor je Keith als vocalist.

'Maar 'Smack My Bitch Up' veroorzaakte pas ├ęcht een hoop controversie.'

>> Win kaarten voor Prodigy in Ziggo Dome

 

Controversiële single 'Smack My Bitch Up'

'Firestarter' was al spraakmakend, maar de tweede single 'Smack My Bitch Up' veroorzaakte pas écht een hoop controversie. Niet alleen vanwege de tekst, want de Vrouwenbeweging viel al over hen heen. Ook de videoclip, waar excessief geweld, drank- en drugsmisbruik en expliciete seks te zien is viel niet bij iedereen in de smaak.

Alleen 's nachts op MTV

De video werd alleen ’s nachts uitgezonden op MTV. Ondanks dat, werd het een enorme hit. Uiteindelijk sleepte het nummer zelfs twee MTV Awards binnen.

The Prodigy zegt nee tegen Madonna

Fat Of The Land maakte van de band absolute supersterren. Ze werden zelfs zo populair dat acts als U2 en David Bowie aan de deur klopten om met ze samen te werken. Maar Prodigy wil hun unieke sound niet delen met andere bands. Zelfs niet met hun misschien wel beroemdste fan: Madonna.

Beastie Boys vroeg Prodigy om 'Smack My Bitch Up' niet te spelen

Er werden ook vijanden gemaakt. Hun eigen hiphop-helden, Beastie Boys, waren zo tegen 'Smack  My Bitch Up', dat ze The Prodigy vroegen om het nummer niet te spelen tijdens hun set op het Reading Festival 1998.

Liam: "It was Ad-Rock. It took me a few minutes to put my head together, and then the anger started to well up. And then I was like 'listen, that lyric is a way of expressing anger, it's a metaphor.' I was furious. You know, these guys have been my heroes.

Ze gaan dan ook niet op het verzoek in en spelen de track gewoon op het festival.

"We will be back"

Het hoogtepunt van de roem werd Leeroy te veel. Hij stapte uit de band. Het was een zware periode voor de band: veel druk, veel feesten, veel gigs, veel spotlights. Het was tijd voor een break. De website ging op zwart, met alleen de tekst: "We will be back".

The Prodigy heeft mojo terug

2002: 'Baby's Got A Temper'

In 2002 dook The Prodigy weer op met 'Baby's Got A Temper'. De video was weer omstreden, het nummer niet slecht, maar toch voelde het niet helemaal goed. Liam nam later afstand van de song. Bij nader inzien vond hij het niet al te best. Vervolgens bleef het langer rustig rondom The Prodigy.

2004: Always Outnumbered, Never Outgunned,

Pas in 2004, met Always Outnumbered, Never Outgunned, kwam er een volgend album, dat het ook niet écht goed deed. Keith en Maxim waren er niet op te horen, het leek meer een solo project van Liam. Een Best Of en rereleases van hun eerste twee albums volgden: was dit het einde van The Prodigy?

2010: band samen helemaal terug

Ondanks alles bleef de band touren, en hun sets waren nog steeds ijzersterk. In 2010 verscheen Invaders Must Die. Het album bevat o.a. het nummer 'The Omen', wat werd geremixt door de Nederlandse producers Noisia.

2012: buzz over nieuw album

In 2012, het jaar dat ook de 15e verjaardag van Fat of the Land wordt gevierd met een rereleas, gingen er geruchten rond dat er opnieuw een nieuw album zou komen. Er was al nieuw materiaal live gespeeld. En dan eindelijk werd bekend gemaakt dat  How To Steal A Jetfighter uit zou komen. The Prodigy gaat gewoon door.

Beluister de hele special: