Lenny Kravitz Special

“Als een liedje goed is, maakt het niet uit hoe je het opneemt”

Lenny Kravitz speelt op 26 juni op de tiende editie van Concert at SEA. Een goede reden om eens in het leven van de muzikant te duiken en meer te weten te komen over zijn nieuwste album Strut.

Lenny Kravitz heeft al enorm veel hits op zijn naam staan, zoals 'Let love Rule' en 'Fly Away'. Die gaan zeker op Concert at SEA voorbij komen. Maar hij heeft ook een nieuw album uit. Wil je daar mee over weten? Lees en luister dan deze Special!

Beluister de special:

Leonard Albert Kravitz, roepnaam Lenny, wordt geboren in 1964. Als kind blijkt de kleine Lenny al ongelofelijk muzikaal. Hij leert zichzelf gitaar, drums, basgitaar en piano spelen. Hij haalt in 1988 dan eindelijk een platencontract binnen en een jaar later is het debuutalbum Let Love Rule het resultaat.

Voorliefde voor de sound of de 60's en 70's

Kravitz heeft een voorliefde voor de sound en instrumenten van de jaren '60 en '70, die hij feilloos in een modern jasje weet te steken. Zeker de eerste paar albums is het echt zijn handelsmerk: alles analoog opgenomen met oude apparatuur in vintage studio’s.

'Het maakt niet uit, als de liedjes maar goed zijn'

Daar is hij inmiddels vanaf gestapt, want, zo zegt hij nu: het maakt niet echt uit hoe je liedjes opneemt. Als ze maar goed zijn.

"What's modern, what's old? It's a sound. Wether you record it on a vintage console or a new one, jeah, there are gonna be differences. I think the old school sounds more pure to me. But it's about the expression. If you have a great song, you can play and record it on anything."

Luister naar het fragment:

“Ik heb twee weken lang niet geslapen om dit album Strut op te nemen”

Het album Strut ontstond eigenlijk volledig bij toeval: Lenny had niet het voorgenomen plan om een cd op te nemen. Sterker nog, hij had er helemaal geen tijd voor: hij zat middenin opnames voor een film. Maar ja, creativiteit en inspiratie hou je niet tegen.

"There was no plan on making it. I was making a film at the time. I had no idea that I was about to make this record. This music just started coming into my head in the middle of the night so I had to stay up for about two weeks without sleeping because I was filming all day and doing music all night."

Back-to-basic album

Door het spontane karakter van het opnameproces is het voor Lenny een heel erg back-to-basic album geworden.

"And what that did for me, it just kind of took me back to how it was when I was in highschool. Like recording in studios in the middle of the night and not knowing what I was gonna do. And just have no plan. It was very very loose."

Luister naar het fragment:

Producer Bob Clearmountain zat al te wachten op Lenny's telefoontje.

Na die twee weken in de studio had Lenny wel het idee een volledig album op zak te hebben, maar hoe weet je dat zeker?

"Well, after the two weeks everything was quite a blur, as you can imagine. But at the end of it, I said, maybe this is something. I really didn't know what it was gonna be."

Voor hetzelfde geld hadden we dit werk dus nooit gehoord…!

Lenny gaat naar L.A. naar producer Claermountain

Maar Lenny pakt door en gaat er mee naar LA, naar de beroemde producer Bob Clearmountain, die onder andere al met The Rolling Stones, Bryan Adams en Robbie Williams werkte. In zijn handen beginnen de door Lenny opgenomen songs echt tot leven te komen.

"Really when it came to life, was when I went to L.A. to mix with Bob Clearmountain. And we began to shape everything. And really get into the mix, and then I realised, "oh whow, this is really allright.""

Keuze voor Clearmountain was heel logisch

De keuze voor Bob Clearmountain was een heel logische voor Lenny, ook al heeft hij eigenlijk al z’n voorgaande werk zelf geproduceerd. Hij begon Strut ook eerst zelf te mixen, maar hij merkte dat hij een sound probeerde na te bootsen die wel heel erg leek op het geluid van… inderdaad, Bob Clearmountain. En tja, dan kun je net zo goed of misschien zelfs wel beter het origineel zelf inschakelen.

"So I got his number and I called him and I said "Hey I just made a record". And I said, "What do you think about mixing my record?" And he said, "I've been waiting for you to call." So that was a very nice compliment. He was a fan, I was a fan. So it was great."

Lenny over het eerdere werk van de producer

Wat vindt Lenny de beste dingen die Bob ooit produceerde?

"The Chic-record man. They are amazing. And Tattoo You [Rolling Stones-album], Let's Dance [David Bowie]."

Het disco-geluid van single 'The Chamber' is dan ook niet toevallig.

Luister naar het fragment:

"Ik hoorde 'Oooh Baby Baby' op de radio en dacht 'Dit is zo mooi!'"

Opvallend, er staat een cover op Strut, en niet van de minste zanger: 'Oooh Baby Baby' van Smokey Robinson.

Lenny over 'Ooh Baby Baby'

Hoe kwam dat zo?

"I heard it on the radio, I just thought "It's so beautiful". I hadn't heard it in a long time. And I wanted one more song for the album and I thought it would be a good song to do."

Benieuwd naar het origineel dat Lenny op de radio hoorde? Check hem hier.

Luister naar het fragment:

“It’s all about soul… with guitars!”

Rock, soul, disco… de genres waarin Lenny Kravitz al nummers heeft opgenomen zijn talrijk. Welke invloeden zijn belangrijk voor hem? Wat is de basis van zijn muziek?

"I have soul. It's all about soul, and rock 'n roll. You know, blending guitars with soul and funk and r'nb. And putting all that together with a strong melody."

Hoe zou Lenny's mixtape eruit zien?

Maar met zoveel invloeden… hoe zou een mixtape er uit zien als Lenny er eentje zou maken voor nieuwe fans, als introductie tot zijn sound?

"You would have to study all the great r'nb and soul and motown. Curtis Mayfield.  You'd have to study all the classic English rock, Zeppelin, Cream, The Who. You'd have to study Hendrix. You'd have to study jazz, Miles Davis, john Coltrain, etc. Bob Marley. Classical music, for arranging and harmony. "

Dat gaat inderdaad alle kanten op… maar wel tof als je hoort dat de Britse classic rock er bij hoort en je weet dat producer Bob Clearmountain een klassieker produceerde voor misschien wel de grootste Britse rockband ooit… dus zetten we dat nummer nu gewoon vooraan die mixtape!

Luister naar het fragment:

Beluister de hele special: