Mumford & Sons Album Special - Wilder Mind

“Het zou raar zijn als iedereen ons nieuwe album tof vond”

Mumford & Sons stonden maandag 23 mei in de Ziggo Dome. Check de Special over hun album Wilder Mind waarmee de Britten een nieuwe muzikale weg zijn ingeslagen.

Mumford & Sons zetten in 2009 de folk muziek terug op de muzikale kaart met hun debuutalbum Sigh No More en zetten dit door met de opvolger daarvan.

Met een banjo als muzikaal superwapen groeit de band in korte tijd uit tot een band van groot formaat. Ze winnen de nodige Grammy’s en ander muzikaal edelmetaal.

Met album nummer drie is het tijd voor een koerswijziging. De banjo gaat overboord op Wilder Mind. Op 4 mei 2015 kwam het album uit en in deze MetMichiel Special hoor je alles over het vertrek van de banjo, over de nieuwe werkwijze van Mumford & Sons, over werken met James Ford en meer.

Beluister de special:

De eerste single van Wilder Mind, 'Believe', verscheen in maart 2015. Een voorproefje van het in mei 2015 uitgebrachte album.

Exit banjo

Grote schrik voor de fans, want de kenmerkende banjo is exit. 'Believe' is een bombastischer, electronischer en rockier nummer. De meningen onder de die-hard fans zijn op zijn zachts gezegd verdeeld. Want waar bands graag zichzelf opnieuw uitvinden, zijn niet alle fans het daarmee eens.

"I think we needed to change in order to continue to be a band."

Nieuwe sound

De band noemt het zelf een natuurlijke verandering en staat helemaal achter de nieuwe sound. De oude nummers zullen er altijd zijn en deze blijven ze ook spelen. Dat niet iedereen de nieuwe muziek waardeert, tja, daar kunnen ze mee leven.

"We are really proud of it. If there are some people who don't like it, we're totally fine with it. We don't want everyone to like it. Because then it would feel weird."

Een nieuw geluid, mede ontwikkeld dankzij de Amerikaanse band The National en producer James Ford, bekend van zijn werk met Arctic Monkeys.

Luister naar het fragment:

“We voelden ons opeens een echte band!”

De keuze voor een electronischere sound op het derde album was niet van te voren gemaakt, al kon je op 'Lover Of The Light' van het album Babel al wel wat electronische invloeden horen.

Tijd en ruimte om te experimenteren

Met twee succesvolle albums op zak en een tevreden platenmaatschappij, kreeg de band tijd en ruimte om in alle rust aan album nummer drie te werken. Daarbij werd flink geëxperimenteerd met sounds en instrumenten.

"Over the course of eight months we tried everything. We had the space and time to do that."

Het proces was daardoor relaxt en naar eigen zeggen: fun!

"Writing the album was really fun. We spend a couple of weeks on together, then a couple of weeks off, and do things separately and flipflop back and forth. It was awesome. It was a really cool, fun time to be in the band. It felt like a proper band, being in the studio every day."

Mumford & Sons weten wat ze willen

Bij Wilder Mind is de band ook gewend geraakt aan het feit dat ze een band zijn, een succesvolle band. Het succes van de eerste plaat kwam heel onverwacht. En bij het tweede album, Babel, was de band daar nog maar net een klein beetje aan gewend. Dat gevoel is nu weg: ze zijn volwassen geworden en weten wat ze willen.

"Our career as a band felt kind of accidental, like it all just kind of happened to us. But over the last year it felt really intentional being in this band." 

Terug naar de roots

Eigenlijk gaan ze op het derde album terug naar hun roots. Want hoewel je bij Mumford and Sons ongetwijfeld denkt aan kick drums en gitaren... Toen de heren nog pubers waren, spelend in hun eerste bandjes, speelden ze de instrumenten die nu pas hun opwachting maken in het geluid van de band:

"These instruments were what we were playing when we were young teenagers. Drums, guitars and stuff."

Die rollende gitaren zijn goed te horen op de single 'The Wolf', van Wilder Mind.

Luister naar het fragment:

“James Ford, please come and make us cool!”

Daar zaten ze dan, in de studio voor het derde album: Marcus, Winston, Ben en Ted. Puzzelend met hun nieuwe sound. Experimenteren is een ding, maar de gedroomde sound liet nog op zich wachten.

"It didn't start of sounding very cool. It was like "James Ford, can you make us sound cool please!! Haha". "

Bekende producer James Ford

James Ford werd aangetrokken als producer. Voor de goede orde: dat is de man achter het succes van Arctic Monkeys. Maar ook van bijvoorbeeld Florence and The Machine, HAIM en The Last Shadow Puppets. Een meester in het mixen van rock en electronica. Zijn eigen electronische skills laat hij trouwens horen in zijn eigen band Simian Mobile Disco.

"We were really excited trying new things. The whole proces has been about trying new things."

Klik tussen James en band

En ook niet onbelangrijk: het klikte als een malle tussen de band en James.

"We just tried him out and had a good time with him."

Samen met hem gaan ze dus aan de bak voor Wilder Mind. Hij speelt een belangrijke rol op het album, maar ook een sleutelrol is er voor Aaron Dessner, de gitarist van The National.

Luister naar het fragment:

“Dat nummer bracht ons naar waar we moesten zijn”

Mumford & Sons steekt hun bewondering voor collega-artiesten niet onder stoelen of banken. Vooral, nu ze zelf geen groentjes meer zijn, kijken ze op naar bands die echt een lange carrière hebben.

Radiohead, Led Zeppelin en Kanye

Hun voorliefde voor Radiohead bijvoorbeeld is bekend. Tijdens repetities zit Marcus graag een potje mee te drummen. En Winston is nog altijd gek van Led Zeppelin. Ook is hij trouwens een bewonderaar van Kanye West, die hij de enige echte rockster van dit moment noemt.

Mumford & Sons en The National

Ook een voorbeeld voor Mumford & Sons is The National. Ze leren de mannen van de Amerikaanse alternatieve band kennen tijdens een van hun tours door de VS, en ze kunnen het goed met elkaar vinden. Zo goed, dat Mumford & Sons in de zomer van 2013 in de studio belandt van The Nationals gitarist Aaron Dessner in Brooklyn.

Sleuteltrack 'Forever' ontstaat spontaan

Onder het genot van een drankje - of twee, drie - gaan de heren samen jammen en zo ontstaat de song 'Forever', een van de eerste demo's voor Wilder Mind.

"We did it in Aaron's studio. At the end of the summer of 2013, before we took our little break. And it was really fun. We did like three or four songs, just little ideas. 'Monster' was in there, 'Broad-Shouldered Beast' and a song called 'Forever' which we recorded in two houres, live, really drunk, and it was great."

En hoewel het dus heel spontaan ontstaat, is 'Forever' een sleuteltrack voor de plaat. Het zet echt de toon voor het nieuwe werk van Mumford & Sons.

"That song 'Forever' set the benchmark for the quallity of songs that we felt we needed to write for this album."

'Forever' niet op Wilder Mind

Het nummer zelf belandt niet op Wilder Mind. 

"And actually we wrote so many songs that that song got overtaken a bit. I didn't end op on the record. But it was a helpful song. It got us where we needed to get."

Hoewel het nummer niet op Wilder Mind staat, is Aaron wel te horen op drie andere nummers van het album. Hij speelt gitaar op 'Snake Eyes', 'Hot Gates' en de track 'Ditmas', vernoemd naar de studio van Aaron. De geest, en de gitaren, van The National wel dus - op het nieuwe album van Mumford and Sons.

Luister naar het fragment:

“We gaan de gitaren het werk laten doen”

De fans kijken reikhalzend maar ook wat bezorgd uit naar de release van het derde album. Het “de banjo is weg” nieuws is all over the internet. Is Mumford & Sons straks nog wel die band waar de wereld zo verliefd op werd?

Mumford & Sons is meer dan een banjo

Ze wilden zichzelf veranderen, verder ontwikkelen, dus aan het begin van de opnames van Wilder Mind hebben de bandleden samen met James Ford gesproken over wat Mumford and Sons nou eigenlijk Mumford & Sons maakt. En dat is echt niet alleen die banjo!

"It was funny cause we did change quite a lot. We thought about "What is it that makes you Mumford & Sons?"  "What do we hang onto?" The conclusion was: the songs, songwriting and Markus' voice."

Oude en nieuwe sound kan goed samen

Met het nieuwe album zo goed als af begint de touragenda van de band zich te vullen. Met twee albums vol folky songs en een nieuw album dat versterkt, bombastischer en veel meer rock klinkt, is de vraag hoe de liveshows gaan klinken. Passen de oude en de nieuwe songs straks nog bij elkaar in een setlist?

"I think having drums live now is going to change. We like letting the guitars do the work a bit more. I think it will be a different experience but, we are still going to play the old songs and play them how we used to. It will be a more varied live-show." 

Dus geen paniek voor de mensen die nog altijd verzot zijn op de liedjes van Sigh No More en Babel. De oude nummers blijven echt voorbij komen, sterker nog - ze passen beter in de nieuwe setlist dan dat je op papier zou denken.

"Even 'Little Lion Man' has electric sounds underneath the accoustic instruments. So actually, when you put them side by side, they acutally make more sense next to each other then you might imagine on paper."

Check hier ook de special over het begin van de band en hun album Sigh No More!

Luister naar het fragment:

Beluister de hele special: